Hij of Ik

Auteur: Shakespeare (bewerking), In regie van Joris Stesses

Seizoen 2002 - 2003

EEN WOORDJE VAN VOORZITTER KRIS LUYCKX
'Algemene beschouwing'

Amateurgezelschap Ootello, dat beschikt over een eigen theaterzaal te Mol-Ezaart, begint straks het seizoen met een in het oog springende productie. Hiervoor sloegen Ootello en regisseur Joris Stesses voor de tweede keer de handen in elkaar.

Met ‘De Golf' bezorgde Stesses Ootello vorig jaar een kaskraker. Nu gaat deze nog jonge regisseur met ‘Hij of Ik' het toneel doen samenvloeien, met muziek en zang. Hij bewerkte daarvoor ‘Two gentlemen of Verona', één van de bekendste komedies van Shakespeare waarin de liefde dominant aanwezig is. Verlangen en instinkt maken de hoofdpersonages tragisch, bijna karikaturaal, om dan uiteindelijk toch gelukkig te zijn.
Bij de bewerking opteerde Stesses veeleer voor de speelbaarheid van de tekst dan voor de typische Shakespeare-stijl. Op die manier creëerde hij een eigentijds verhaal uit vervlogen tijden.

Met een cast van 17 acteurs én een hond wil de regisseur met ‘Hij of Ik' komisch en muzikaal theater brengen.
Het verhaal, gekoppeld aan de gekozen muziek en liedjes, zal de toeschouwer in verschillende sferen onderdompelen. Nu weer ingetogen, dan weer hilarisch.

Naast de regie besteedt Stesses ook ruime aandacht aan het decor en de kostumering. Her en der verschijnt iets wat op ondergoed lijkt en telkens is er een knipoog naar de 17de eeuw. Het decor oogt sober, heeft toch glans en geeft de belichting alle kans.

Mag ‘Hij of Ik' een musical genoemd worden? Negen liedjes is niet niks. De regisseur wil zich nergens op vastpinnen. "We brengen theater", zegt hij. "Door omstandigheden en plotse ingevingen is het muzikale meer op de voorgrond gekomen dan gewoonlijk. Het is gewoon zo gegroeid naarmate de plannen vorderden. Het is nooit de bedoeling geweest een musical te gaan neerzetten."

Theatergezelschap Ootello investeert fors in deze productie. Om de toeschouwer de beste kwaliteit aan te bieden werd er extra geïnvesteerd in muziek en geluid. De regisseur en zijn cast kregen de volledige artistieke vrijheid. Men verwacht veel van ‘Hij of Ik'. Vooral de regisseur en zijn jonge cast kijken uit naar de première want het is al bij al toch hun 'ding'.

VERHAAL
'Hij of Ik' is gebaseerd op 'Two gentlemens from Verona', één van Shakespeare's bekendste liefdesverhalen

In Stesses' eigenzinnige bewerking wordt deze liefdesklassieker enigszins geactualiseerd door de 21ste eeuw onopvallend te transformeren naar de 17de eeuw.
De grote lijnen van het verhaal blijven evenwel overeind. Er is de, in oorsprong, onmogelijke liefde tussen Valentino en Silvia. We zien hoe Proteüs zijn beste vriend verraad in de hoop Silvia's liefde te kunnen inpalmen. Julia is getuige van de ontrouw van haar Proteüs.
En terwijl dit alles gebeurt, wil de wat wereldvreemde Hertog dat zijn dochter Silvia trouwt met de koele Thurio.

Liefde, vriendschap, verlangen en verraad zijn dominant aanwezig in het verhaal en zetten de toon.
De regisseur zoomt speels in op al deze menselijke aspecten van het leven die meermaals leiden tot conflicten.
Maar 'Hij of Ik' is geen clichématige afdruk van liefde en haat. Het is eerder een poging om de conflicten met liefde en vriendschap te benaderen waardoor ze herkenbaar en menselijk worden.

REGISSEUR
Vorig seizoen zette Joris Stesses bij Ootello een eerste regie achter zijn naam door 'De Golf' van Ron Jones weer tot leven te wekken in een bezielende voorstelling. Hij was daarmee niet aan zijn proefstuk want zijn eerste opmerkelijke regies schreef hij op zijn naam bij het Balens Jeugdtheater.
Zelf speelde hij al bij verschillende theatergezelschappen en soms waagt hij zijn kunnen ook in straattheater. Zijn volgende productie is een regie van een dinershow. Een totaalspektakel met zang, dans, cabaret, ...
Dat toneel en muziek de grote liefdes zijn van onze jonge regisseur blijkt ook uit de opleidingen die hij thans volgt: een opleiding regie bij Ed Vanderweyden en zang bij Martine Van Den Bulcke.

Joris werkt graag met een grote cast en met 'Hij of Ik' blijkt duidelijk hoezeer hij grenzen wil verlengen en uitdagingen aangaat. Belandrijk vindt hij de uiting van eigen creativiteit van de acteurs. 'Theater is immers niet spelen maar wel beleven. Keer op keer opnieuw. Een beleving die elk spiertje en zenuwtje van het lichaam laat zinderen ... Als je dan als acteur een eigen inbreng hebt, kan de beleving zeer intens worden ...'
Geen moeite is gespaard gebleven: enkele nachtjes doorwerken om op schema te blijven, een aanzienlijk aantal medewerkers achter de schermen. 'Motivatie is het fundament die mensen het beste van zichzelf laat zien. Het geheim en de kracht achter de bergen die er verzet zijn ...'

Na deze voorstelling zult u hem ongetwijfeld beter kennen. En wie oog heeft voor detail zullen we zeker niet moeten wijzen op het decor, de kostumering en de muziek.

DE MUZIEK
Eer wie eer toekomt: Ronald Buersens heeft een haast onmogelijke taak tot een goed einde gebracht. Toen de zomervakantie nog pril was, zaten Ronald en de regisseur op een zonnig terras met het script in handen. Er zou, aldus Joris, wat muziek moeten bewerkt worden. Maar naarmate de tijd vorderde, nam het aandeel van de muziek in de productie toe. En begin oktober werd er bovendien beslist de liedjes in te zingen in de studio bij Ronald wat het resultaat alleen maar ten goede kwam. Het resultaat mag er zijn. Vooral het liefdeslied, gezongen door Valentino (Raf Jansen) en Silvia (Marijke Deckx) is een in het oog springend product. Ronald schreef de muziek speciaal voor deze theaterproductie.

DE JONGSTE TELG  UIT HET GEZELSCHAP
Yuma Praet, van nationaliteit een Chihuahua, is veruit de jongste telg uit het gezelschap. Ze werd geboren in Maart 2002 en kreeg als officiële naam Sinja's Yuma mee. Haar eerste bewogen levensweken beleefde ze in het Antwerpse schipperskwartier. Een steenworp van 'De Zwarte Komedie'. In juni werd Yuma geadopteerd door Nele Praet. Het jongste wicht, met korte champagnekleurige haren, ruilde de havenstad voor het Kempische Mol en nam afscheid van de bordeelvitrines om uiteindelijk terecht te komen in 'Hij of Ik'. De frêle verschijning maakt thans haar debuut op de planken. Misschien wat onwennig en zenuwachtig trippelend maar de ganse cast is ondertussen al flink aan haar gehecht.

CAST
REGIE: Joris Stesses
REGIEASSISTENTIE: Hilde Verachtert
PRODUCTIEASSISTENTIE: Fanny Wouters

ACTEURS:
Valentino: Raf Jansen
Proteüs: Michiel Debie
Julia: Ellen Cambré
Silvia: Marijke Deckx
Hertog: Gert Van Mechelen
Speed: Vincent Kolen
Lucetta: Doenja Berufof
Thurio: Jonas Bijnens
Lans: Jeroen Geuens
Antonio: Filip Kennis
Phantino: Dries Smeyers
Bitch 1: Süleyha Goos
Bitch 2Eveline Stevens
Bitch 3: Jessica Boven
Eglamana: Nele Praet
Golden Boy's-Band: Eddy De Schutter - Frans Deckx
Snorre: Juma Praet 

LIJST LIEDJES EN GEZONGEN DOOR:   
Een vriend (Een brief): Michiel Debie 
Wat kan ik zonder jou? (One day I fly away): Ellen Cambré 
Gelijk een schoolkind (Like a virgin): Raf Jansen - Vincent Kolen 
Je bent mijn gast (Be our guest): Gert Van Mechelen (Hertog)
In brand (Fire): Doenja Berukof (Lucetta)
Liefdeslied (geschreven door Ronald Buersens): Raf Jansen - Marijke Deckx 
Trouw met mij (Het Eb oorklep-lied): Jonas Bijnens
Ja, ik ga er voor (Non, je ne regrette rien): Marijke Deckx 
Paniek (Figaro): Gert Van Mechelen (Hertog)

ACHTER DE SCHERMEN
Muziek: Ronald Buersens
Licht en geluid: Marc Geuens - Koen Maes - Fanny Wouters
Liedjesteksten: Charles Urbain
Decorbouw: Juul Wouters - Marc Geuens - Louis Verstrepen - Marc Dekoninck - Ivan Van Hoof - Alex Cuypers - Door Hens - Swa Peeters
Attributen: Fanny Wouters
Kleding: Ingrid Verbruggen - Mia Verbruggen - Karin Verbruggen
Juwelen: Claire Dries
Grime: Martine Peeters - Raf Vos - Nele Kerckhofs
Kapsels: Dorien Verstraelen - Stefanie Jansens
Affiche: Fanny Wouters
Fotografie: Ellen Delfosse
PR: Charles Urbain
Materiële steun: Milo Shoe - Durox

Met dank aan: Linda Jacquelot - Jean-Pierre Smits - Enzo Smits - Scouts en Gidsen Ezaart - Martine Peeters - en alle extra helpende handen die deze productie mogelijk maakten …